Miten hyödyntää Periscopea ja Youtubea toimittajan työssä?

Sosiaalinen media tarjoaa toimittajan työhön muitakin hyödyllisiä palveluita kuin Twitterin ja ja Facebookin, joista kirjoitimme aiemmin. STT kävi yhdessä sosiaalisen median tutkijan ja kouluttajan Harto Pöngän kanssa läpi eri palvelut ja keräsi vinkit niiden käyttöön toimittajan työssä.

Tutustu myös STT:n sosiaalisen median ohjeisiin.

Sosiaalinen media / Periscopen logo

Periscope

Suoriin videolähetyksiin perustuva Periscope antaa mahdollisuuden kurkistaa silminnäkijän näkökulmasta sinne, missä tapahtuu. Lähetyksiä on nähty muun muassa suurten mielenosoitusten ja terrori-iskujen yhteydessä.

Periscope ei ole vielä vakiinnuttanut paikkaansa STT:n toimituksen arjessa, mutta uusia palveluja kokeillaan, kertoo STT:n 24h-toimituksen varaesimies Pauliina Pietilä.

Esimerkiksi viime itsenäisyyspäivänä 24h:n toimittaja Tuomas Keränen lähetti Periscope-kuvaa Helsingistä kansallismielisestä 612.fi-soihtukulkueesta.

– Mielestäni Periscope palvelee hyvin tilanteissa, joissa on jännitteitä ja jotka voivat muuttua koko ajan. Kulkue oli juuri tällainen tilanne. Paikalla oli poliiseja ja mielenosoittajia, joilla oli vastakkaisia mielipiteitä, Keränen pohtii.

Monet viestijät ovat alkaneet lähettää Periscopessa tiedotustilaisuuksiaan ja esimerkiksi asiantuntijoiden haastatteluita.

Valtavan käyttäjäjoukon palveluksi suhteellisen tuore tulokas ei ehkä nouse, mutta ainakin tällä hetkellä sieltä voi löytää materiaalia, joka ei ole muualta saatavilla.

– Periscope on useiden muiden uusien some-palvelujen tapaan erityisesti nuorten suosiossa. Erityisesti ilta-aikaan palvelu täyttyy nuorten vapaa-ajan viettoon keskittyvistä lähetyksistä, jotka ovat tuoneet Periscopelle myös kielteistä julkisuuskuvaa, Pönkä kertoo.

Sosiaalinen media / Instagram logoInstagram

Kuvapalvelu Instagramia ei usein mielletä keskeiseksi uutislähteeksi. Kuitenkin esimerkiksi urheilun ja viihteen saralla Instagram tarjoaa joskus jopa ensitietoja.

Kuvia on kuitenkin suhteellisen helppo manipuloida, joten kuviin kannattaa suhtautua varauksella ja tarvittaessa varmistaa tietojen paikkansapitävyys asianosaisilta.

Sosiaalisessa mediassa julkaistua kuvaa ei saa julkaista sellaisenaan muualla tekijänoikeuksien takia. Julkaisuun kannattaa ottaa ns. revinnäinen eli ruutukaappaus palvelusta siten, että kuvassa näkyy kyseisen kuvan lisäksi myös sen ympäristöä. Jos kuva on tarkoitus julkaista verkkosivulla, voidaan hyödyntää myös Instagramin omaa upotuskoodia.

Instagramin käyttöehdot vaativat, että kuvien lataajilla on hallussaan tekijänoikeudet kyseisiin kuviin. Palvelu sisältää kuitenkin runsaasti kuvia, joiden tekijänoikeudet eivät ole niiden julkaisijoilla.

Sosiaalinen media / YouTuben logo

YouTube

Periscopen tapaan YouTube tarjoaa mahdollisuutta katsoa maailmaa silminnäkijöiden silmin. Lisäksi esimerkiksi poliitikkojen puheet leviävät palvelussa.

– YouTuben kautta saadaan helposti runsaasti ensikäden tietoa esimerkiksi maailman konfliktialueilta. Jos konfliktialueella ei ole riippumattomia toimittajia, niin some jää lähes ainoaksi edes jotenkin luotettavaksi autenttiseksi uutislähteeksi, Pönkä muistuttaa.

Videoiden manipulointi on vaikeampaa kuin kuvien, mutta myös videoita väärennetään. Tarjolla on kuitenkin työkaluja, joiden avulla videoiden aitouden voi tarkistaa. Esimerkiksi Amnesty Internationalin Data Viewer auttaa videoiden tarkemmassa tutkimisessa.

Suoraa manipulointia useammin YouTubessa, kuten myös muualla somessa, törmää propagandaan ja disinformaatioon tai vähintäänkin yksipuolisen tiedon välittämiseen. Toimittajan pitää olla näiden suhteen varpaillaan ja opetella suhtautumaan jaettuun sisältöön kriittisesti.

– Siinä tarvitaan runsaasti myös harjaantumista some-lähteiden arviointiin. Välttämättä ihan ummikkona ei kannata lähteä tekemään uutista YouTuben pohjalta, Pönkä varoittaa.

Sosiaalinen media / LinkedIn logo

LinkedIn

LinkedIn sopii hyvin haastateltavan taustan tutkimiseen ja yhteystietojen etsimiseen. Kun löydät yhden asiantuntijan, voit löytää hänen verkostojensa avulla lisää sopivia asiantuntijoita.

Myös LinkedInin erilaiset ryhmät ovat hyvä paikka etsiä asiantuntijoita ja tutustua eri alojen keskusteluihin.

Sosiaalinen media / Snapchatin logo

Snapchat

Snapchatissa toimittajan on mahdollista luoda suhdetta erityisesti nuorempiin lukijoihin. Omista jutuista ja niiden aiheista voi kertoa snäpeissään. Snapchatissa ei ole mahdollista tehdä linkityksiä palvelun ulkopuolelle, joten oman median sivulle ei saa suoraan ohjattua lukijoita.

Moni julkisuuden henkilö snäppää, erityisesti viihdenimet. Snapchatissä pääsee usein kurkistamaan backstageille ja kuulemaan esimerkiksi artistien tunnelmia ennen ja jälkeen konserttien.

Snapchatin kuvakieli on rosoisempaa ja siten aidomman tuntuista kuin esimerkiksi Instagramin kiillotettu kuvakieli.

Sosiaalinen media / WhatsAppin logo

WhatsApp

Onko WhatsApp muka sosiaalinen media? Monella whatsappaaminen on tullut tekstiviestin korvikkeeksi ja sitä käytetään samaan tapaan kuin Facebookin Messengeriä. WhatsApp-ryhmissä saattaa kuitenkin olla toisilleen vieraita ihmisiä, jolloin se toimii sosiaalisena mediana.

Toimittajalle WhatsApp voi toimia kanavana keskustella haastateltavan kanssa. Toimittajalla itsellään tai toimituksella yhdessä voi olla myös WhatsApp-numero, johon lukijat voivat olla yhteydessä.

Seuraa STT:tä somessa:

1460632356_instagram  Twitter logo   1460632189_facebook

Tilaa STT:n uutiskirje ja varmista, että kiinnostavat aiheet eivät mene sinulta ohi.