Tyylikirjan valikko
- Uutissuunnittelu ja listat
- Uutiskriteerit ja uutiskynnys
- Siteeraukset ja muun median uutisten jatkaminen
- Juttujen käsittely perusuutispalveluun
- Tekstiviesti- ja nettiuutiset
- Ulkoinen ja sisäinen palaute
- Lähteiden ja omien haastattelujen merkitseminen
- Tiedonhankinta
- Ohjeet sosiaaliseen mediaan
- Haastateltavan oikeudet ja poikkeukselliset haastattelutilanteet
- Journalistin ohjeet
- Asiakirjojen julkisuus
- Journalistin oikeudellinen vastuu
- STT:n omat eettiset ohjeet
Moderointi
Suuri osa uutismedioista moderoi eli hallinnoi verkkosivuillaan ja sosiaalisen median kanavissaan käytäviä keskusteluja. Osa medioista ennakkomoderoi alustoja ja osa poistaa kommentteja niiden julkaisemisen jälkeen. Epäasiallisiksi tulkittuja viestejä poistetaan manuaalisesti ihmisvoimin, mutta yhä useammin myös tekoälyn turvin eli osin automatisoidusti.
STT ryhtyi tarjoamaan media-asiakkailleen moderointipalvelua marraskuussa 2019, jolloin Ilta-Sanomista tuli uutistoimiston ensimmäinen moderointiasiakas. Tammikuussa 2020 myös Helsingin Sanomat ja Yle siirtyivät käyttämään STT:n moderointipalvelua.
STT:n tavoitteena on edistää asiakkaidensa ja näiden yleisöjen välistä vuorovaikutusta, joka vie keskustelua eteenpäin ja luo arvoa myös keskustelua seuraaville lukijoille.
STT:n palveluksessa keskusteluja valvoo joukko toimihenkilöitä, joilla on aiempaa kokemusta moderoinnista. Moderointityötä ei tehdä STT:n uutistoimituksessa. Kommenttien hylkääminen ja hyväksyntä pohjautuu STT:n moderointiperiaatteisiin.