Tyylikirjan valikko
- Uutissuunnittelu ja listat
- Uutiskriteerit ja uutiskynnys
- Siteeraukset ja muun median uutisten jatkaminen
- Juttujen käsittely perusuutispalveluun
- Tekstiviesti- ja nettiuutiset
- Ulkoinen ja sisäinen palaute
- Lähteiden ja omien haastattelujen merkitseminen
- Tiedonhankinta
- Ohjeet sosiaaliseen mediaan
- Haastateltavan oikeudet ja poikkeukselliset haastattelutilanteet
- Journalistin ohjeet
- Asiakirjojen julkisuus
- Journalistin oikeudellinen vastuu
- STT:n omat eettiset ohjeet
Yritys- ja henkilönimien merkitseminen
Yritysten ja henkilönimien merkitseminen on hyödyksi niille STT:n asiakkaille, jotka merkitsevät yritykset ja henkilöt vastaavalla tavalla omissa julkaisuissaan. Merkinnöillä voidaan helpottaa esimerkiksi hakujen tekemistä.
Kun jutussa esiintyy ensimmäisen kerran jonkin yrityksen nimi, merkitse se yritys-koodilla. Vastaavasti merkitse henkilö henkilö-koodilla, kun hän esiintyy ensimmäisen kerran.
Merkitse kaikki tekstissä esiintyvät todelliset, nimetyt henkilöt.
Merkitse taiteilijanimet. Jos tekstissä on sekä taiteilijanimi että henkilön oikea nimi, merkitse molemmat.
Esimerkiksi:
sekä Cheek että Jare Tiihonen
sekä Lady Gaga että Stefani Germanotta
Merkitse myös kuolleet ja historialliset henkilöt.
Esimerkiksi: Sokrates, Aleksanteri Suuri, Jeesus
Älä merkitse kuvitteellisia henkilöitä.
Esimerkiksi: Harry Potter, Maija Poppanen, Joulupukki
Älä merkitse nimiä faktalaatikoissa, faktalistoissa ja urheilutuloksissa.