Harri Juutilainen

1. kesäkuuta 2016

Verkkografiikka kannattaa tehdä mobiiliin

Näillä vinkeillä syntyy onnistunut verkkografiikka. Mobiilikäyttäjät kannattaa aina huomioida.

Verkkografiikka / Olympialajit tutuiksi: Seiväshyppy

1. Kerro tarina

Täysiverinen infografiikka ei tarvitse kylkeensä tekstiä. Kerro tarina yhdistelemällä grafiikkaa, kuvia, numerotietoa, tekstiä. Kehota lopuksi toimintaan. Kysymysmuotoisella lopetuksella voit saada lukijan ajatukset liikkeelle.

2. Kiinnitä huomio kuvalla

Teksti häviää huomioarvossa kuvalle. Jopa silloin, kun fonttikoko on jättimäinen. Kuvita siis tärkein asia.

3. Viiden sekunnin sääntö

Grafiikka toimii niin verkossa kuin printissä, kun olennainen viesti välittyy nopealla silmäyksellä.

4. Älä vaadi lukijalta liikaa

Lukija on verkossa laiska, oikeastaan hän haluaa vain skrollata jutun läpi. Mobiilissa tämä korostuu erityisesti. Klikin taakse piilotettu informaatio jää katsomatta.

5. Pystysuuntaista mobiiliin!

Mobiililaitteen ruutu on pystysuuntainen, eikä sitä hevin käännetä vaakaan. Optimoi grafiikkasi niin, ettei sitä tarvitse zoomata. Vertikaalinen skrollaus tulee käyttäjältä luonnostaan. Responsiivisella taitolla vaakasuuntaiset elementitkin saa kasattua pystyyn!

 

Kiinnostaako grafiikka?

Lue lisää STT:n grafiikkapalvelusta.

Katso, kuinka Kainuun Sanomat käyttää STT:n grafiikkaa.

Lisätietoja: mediapalvelut(at)stt.fi, (09) 6958 1334