Johanna Oksanen

29. tammikuuta 2018

Miten välttää eettisesti arvelluttavat kuvat? – Testaa tietosi eettisesti kestävästä kuvankäytöstä

Kirjoitimme aiemmin siitä, mitä on eettisesti kestävä kuvan käyttö. Nyt pääset testaamaan, miten hyvin tuon kirjoituksen opit ovat sinulla hallussa!

Eettisesti kestävä kuvankäyttö edellyttää jonkin verran tietoa kuvavalintojen tueksi. Yhden muotin kuvastoa on saattanut ylläpitää haitallisten stereotypioiden toistamisen pelko: ei tiedetä miten esimerkiksi vähemmistön edustajat tulisi esittää kuvissa korrektisti.

Miten hyvin tunnistat eettisesti kestävän kuvan?

Oikeat vastaukset perusteluineen testin lopussa. 

  1. Kumpi alla olevista saamelaiskuvasta on eettisesti kestävä ja kumpi haasteellinen? Miksi kyseiset kuvat valittiin?

Joulupukki sekä poromies härkineen tervehtivät matkailijoita Kittilän lentoasemalla perjantaina 10. marraskuuta 2017. LEHTIKUVA / Vesa Moilanen

Pohjoissaamelainen räppäri Ailu Valle (vas.) ja inarinsaamelainen räppäri Amoc eli Mikkal Morottaja esiintyivät Suomi-Saame 100+100 -juhlassa saamelaiskulttuurikeskus Sajoksessa Inarissa saamelaisten kansallispäivänä 6. helmikuuta 2017. Vuonna 2017 saamelaiset juhlivat kansallispäivänään saamelaisten 100-vuotista poliittista, rajat ylittävää yhteistyötä. STR / LEHTIKUVA / Otto Ponto

Kuvat ovat Lehtikuvan valikoimista. Saamelaiskäräjien elokuvakeskuksen Skábman suunnittelija Tarja Porsanger ja Saamelaiskäräjien puheenjohtaja Tiina Sanila-Aikio poimivat esimerkit tätä testiä varten.

 

2. Kumpi alla olevista vammaisia naisia esittävistä kuvista on eettisesti kestävä ja kumpi haasteellinen? Miksi kyseiset kuvat valittiin?

Henkilö asioi ruokakaupassa Helsingin keskustassa 25. marraskuuta 2010. LEHTIKUVA / Pekka Sakki

Mies työntää pyörätuolissa istuvaa naista. LEHTIKUVA / Jussi Nukari

Kuvat ovat Lehtikuvan valikoimista ja ne on tähän testiin valinnut Invalidiliiton lakimies Henrik Gustafsson.

 

3. Kumpi alla olevista lhbtiq-kuvasta on eettisesti kestävä ja kumpi haasteellinen? Miksi kyseiset kuvat valittiin?

Homoseksuaalipari Helsingissä 10. marraskuuta 2009. LEHTIKUVA / Markku Ulander

Martti Toivonen ja Pekka Teräsalmi jotka menivät naimisiin 13. elokuuta 1994 osallistuivat lauantaina Helsingin keskustassa järjestettyyn Gay Pride -kulkueeseen. Liitto on sujunut niin kuin normaalit avioliitot. On ollut hyviä ja huonoja päiviä, miehet sanoivat karnevaali kulkuuen alla. LEHTIKUVA / Nina Dodd

Kuvat ovat Lehtikuvan valikoimista ja ne ovat Seta ry:n tiedottajan Eliisa Alatalon tähän testiin poimimat.

 

Vastaukset ja kuvien valintaperusteet

Kuvat saamelaisista

Saamelaiskuvista Saamelaiskäräjien elokuvakeskuksen Skábman suunnittelija Tarja Porsangerin ja Saamelaiskäräjien puheenjohtaja Sanila-Aikion valitsema eettisesti kestävä kuva esittää saamelaisia räppäreitä Ailu Vallea ja Amocia (alempi kuva).

– Se (kuva) on näyte saamelaiskulttuurin laajuudesta, sillä siihen kuuluu nykypäivänä myös räppi. Tässä kuvassa pohjoissaameksi räppäävä Ailu Valle. Hänen tekstinsä ovat kantaa ottavia, oivaltavia ja hänen kielensä on todella monipuolinen ja rikas. Kuvassa oikealla on Amoc, inarinsaamenkielinen räppäri, Porsanger avaa kuvan viestiä.

Eettisesti kestäväksi kuvaksi valikoitui myös kuva saamelaistaiteilija Niillas Holmbergistä. Kuvitimme kyseisellä kuvalla eettistä kuvankäyttöä tarkemmin pohtivan artikkelimme. Kuva on Sanila-Aikion mukaan autenttinen kuvaus, jossa näkyy saamelainen liikkumassa perinteisellä jokiveneellä Tenolla. Kuvassa käsitellään myös saamelaisille ajankohtaista aihetta, perinteisen elinkeinojen nykytilaa ja tulevaisuutta.

Haastavana sekä Tarja Porsanger  ja Tiina Sanila-Aikio näkivät kuvan, jossa saamen pukuun pukeutunut mieshenkilö on kuvassa taustalla nimettömänä ja joulupukkia avustavassa roolissa, ikään kuin saamelaiset olisivat Napapiirillä asuvia Joulupukin pikku-apureita. Kuvasta ei myöskään saa selvää, onko saamenpuku aito.

Kuvat vammaisista ihmisistä

Vammaisten henkilöiden kuvista Invalidiliiton lakimies Henrik Gustafsson valitsi eettisesti kestäväksi kuvaksi mallin kanssa kuvatun kuvituskuvan, jossa nainen on ruokaostoksilla (ylempi kuva). Kuvan henkilö on itsenäinen oman elämänsä subjekti ja tämä luo myönteistä kuvaa liikuntaesteisistä ihmisistä, koska henkilö ei näytä tarvitsevan toisen apua.

– Sähköpyörätuoli liikkumisen apuvälineenä mahdollistaa henkilön päivittäistä asiointia ja osallistumista yhdenvertaisesti muiden henkilöiden kanssa, Gustafsson täsmentää kuvan viestiä.

Haasteelliseksi Gustafsson koki kuvan, jossa pyörätuolissa istuva henkilö on esitetty anonyyminä ja passiivisena hoidon kohteena. Hänen mukaansa sääolosuhteiden perusteella liikuntarajoitteisen voisi ajatella kelaavan käsikäyttöisellä pyörätuolilla itsekin, vamman luonteesta riippuen. Lumipyryssä sen sijaan pyörätuolinkäyttäjä saattaisi hyvinkin tarvita toisen henkilön apua.

Kuvat sateenkaari-ihmisistä

Esimerkkinä avoimesta, aidosta ja monimuotoisuutta ilmentävästä kuvasta Seta ry:n tiedottaja Eliisa Alatalo valitsi kuvan, jossa nimillään ja kasvoillaan esiintyvä miespari on esitetty osallistumassa Pride-kulkueeseen (alempi kuva).

Eettisesti haastavaksi kuvaksi valikoitui lavastettu kuvituskuva, jossa homoseksuaalipari piiloutuu sateenkaarenvärein koristellun sateenvarjon taakse. Kuva symboloi Alatalon mukaan mystifiointia ja kaapissa olemista, mutta jos artikkeli käsittelee seksuaalisen suuntautumisen piilottelua kuva sopii tekstin kuvitukseksi.

 

Testaa tietosi kuvien tekijänoikeuksista somessa

Testaa tietosi toimittajan etiikasta