Tyylikirjan valikko

  • Tyylikirja
  • Yleistä
  • Ideasta jutuksi
  • Viivasta loppuversioon
  • Jutun kieli ja sisältö
  • Kuvitus
  • Nimiohje
  • Sanastot
  • Toimittajan etiikka ja juridiikka
  • Moderointi
  • Aikataulu ja sisältö
  • Sähkeuutisten kokoaminen
  • Embargot
  • Viime hetken uutiset
  • Moderointi

    Suuri osa uutismedioista moderoi eli hallinnoi verkkosivuillaan ja sosiaalisen median kanavissaan käytäviä keskusteluja. Osa medioista ennakkomoderoi alustoja ja osa poistaa kommentteja niiden julkaisemisen jälkeen. Epäasiallisiksi tulkittuja viestejä poistetaan manuaalisesti ihmisvoimin, mutta yhä useammin myös tekoälyn turvin eli osin automatisoidusti.

    STT ryhtyi tarjoamaan media-asiakkailleen moderointipalvelua marraskuussa 2019, jolloin Ilta-Sanomista tuli uutistoimiston ensimmäinen moderointiasiakas. Tammikuussa 2020 myös Helsingin Sanomat ja Yle siirtyivät käyttämään STT:n moderointipalvelua.

    STT:n tavoitteena on edistää asiakkaidensa ja näiden yleisöjen välistä vuorovaikutusta, joka vie keskustelua eteenpäin ja luo arvoa myös keskustelua seuraaville lukijoille.

    STT:n palveluksessa keskusteluja valvoo joukko toimihenkilöitä, joilla on aiempaa kokemusta moderoinnista. Moderointityötä ei tehdä STT:n uutistoimituksessa. Kommenttien hylkääminen ja hyväksyntä pohjautuu STT:n moderointiperiaatteisiin.

    Edellinen
    STT:n omat eettiset ohjeet
    Suomen Tietotoimiston eettiset ohjeet on laadittu ennen kaikkea...
    Seuraava
    STT:n moderointiperiaatteet
    STT ennakkomoderoi verkkokeskusteluja erillispalveluna asiakkailleen. Asiakkaina voi olla...