Maija Paikkala 18. kesäkuuta 2019 Mitä kaikkea Tietotoimistosta kysytään? – osaisitko sinä vastata? Vaikka STT on uutisiin, kuviin ja viestintään erikoistunut mediatalo, nimi Suomen Tietotoimisto kirvoittaa ajoittain myös muihin aiheisiin liittyviä kysymyksiä. Trivial Pursuitin korteista tuttuja aivopähkinöitä muistuttavat kysymykset toki katkaisevat työnteon, mutta myös aiheuttavat hilpeyttä toimituksessa ja asiakaspalvelussa. Miten pitkä on Niili? Mikä on piin seitsemäskymmeneskolmas desimaali? Miten valaat parittelevat? Mikä on 100 metrin maailmanennätys? Etenkin yöaikaan kyse on vedonlyöntitilanteesta. Tällöin ei ”emme tiedä” -vastaus yleensä riitä. Siispä toimittajat käyttävät tiedonhankintakeinojaan, käytännössä googlaavat vastausta kysymykseen. Etualalla Turun tuomiokirkko ja tämä puoli jokea. Ylälaidassa toinen puoli jokea. Lehtikuva / Jussi Nukari Näin myös silloin, kun turisti Turusta soitti ja kysyi, kummalla puolella on tois pual jokke. Onneksi netistä löytyi tähänkin vastaus: Tuomiokirkon puoli jokea on tämä puoli jokea. Välillä soittajat ovat eksyksissä. Kuten yöllä soittanut mies, joka kertoi olevansa peltomaisemissa jossain päin Suomea. – Hän toivoi, että tietotoimistossa osattaisiin kertoa, mihin suuntaan kulkea, jotta hän löytäisi paikan x, muistelee toimitussihteeri Päivi Paju. Joskus soittaja paikantaa itsensä tarkemmin. Toimittaja Annukka Koskelan vastatessa eräänä aamuyönä puhelimeen, toisesta päästä kuului ”mää olen Forssassa, miten mää pääsen täältä pois?”. – Muistaakseni neuvoin etsimään lähimmän taksiaseman. Puurot ja vellit sekaisin Joskus puhelu kuulostaa alkuun asialliselta ja uutistoimistoon kuuluvalta. Kehittäjä Maija Paikkalalle soitti taannoin vanhempi nainen, joka pohti, miten ihmeessä robotin on tarkoitus toimia. Uutisrobotiikkaa kehittävä Paikkala yritti päästä kärryille, mistä osasta toimitustyön prosessin automatisointia rouva oli kiinnostunut. – Kuunneltuani häntä pitkään hän sai vihdoin kerrottua, että hänen robotti-imurinsa ei toiminut, eivätkä hänen tekniset taitonsa riittäneet ohjeiden ymmärtämiseen. Jouduin ohjaamaan hänet toisaalle, koska itselläni ei robotti-imuria edes ole. Apua lentolupatarpeeseen ja minkin pureman hoitoon Pienkoneita Malmin lentokentällä Helsingissä kesällä 2013. Lehtikuva / Markku Ulander Joskus kysymykseen liittyy laajempi tarina. Jälkikäteen toimittajat ja asiakaspalvelijat usein harmittelevat, että eivät ole kysyneet tarinan taustoja tarkemmin. – Minulta on tiedusteltu varhain vappuaamuna, että mikä on nopein keino saada lentolupakirja. Vastasin, etten tiedä, onko siihen mitään oikotietä ja taisin kehottaa ottamaan Trafiin yhteyttä toimistoaikoina. Soittaja oli tyytyväinen tähän. Tuskin oli kovin vakavissaan soitettu puhelu, mutta harmittaa, etten kysynyt, miksi moinen hoppu luvalle, kertoo toimittaja Kerttu Heikura. Tuottaja ja tuotteista vastaava varaesimies Salla Salmela kertoo keskustelleensa muun muassa minkin pureman saaneen soittajan kanssa. Minkki oli jäänyt loukkuun katiskaan ja päässyt puremaan henkilöä, joka haki myöhemmin apua Tietotoimistosta. – Kyselin siinä sitten, että kuinka pahasti on käynyt, ja kun kävi ilmi, ettei mitään akuuttia hengenvaaraa ollut minkillä eikä soittajalla, niin ohjasin kääntymään terveyskeskuksen puoleen. ”Olen jo käynyt”, soittaja kertoi. ”Mutta harmitti vain niin se välinpitämättömyys.” Ilmeisesti meiltä saatuun myötätuntoon oltiin tyytyväisiä, koska päätimme puhelun sitten siihen. ”STT ei veikkaa” Salmelalta on kyselty myös sipuleista. – Oman urani klassikkopuhelu koski sipulia. Soittaja halusi tietää, kuinka monta kynttä jossain tietyn tyyppisessä sipulissa on. Sanoin, etten tiedä. Soittaja pyysi veikkaamaan. Vastasin, että STT ei veikkaa. STT:läiset komppaavat Salmelaa viimeisessä kohdassa: olemme tietotoimisto, emme veikkaustoimisto. Jos vastausta ei ole, sitä ei anneta. Tutustu STT:n työtapoihin