Liina Nelimarkka 2. toukokuuta 2016 STT Mediaseuranta Grand One finaalissa STT Mediaseuranta kisaa Grand One -finaalissa kahdessa sarjassa: paras B2B verkkopalvelu sekä paras UX-Design. Mediaseuranta on viestinnän mittaamisen työkalu, joka mittaa organisaation viestinnän tavoitteiden toteutumista: mainetta julkisuudessa tai esimerkiksi organisaatiolle tärkeiden teemojen ja avainhenkilöiden näkyvyyttä sekä journalistisessa että sosiaalisessa mediassa. STT Mediaseuranta Mediaseurannan käytön pitää olla huomaamattoman helppoa, eikä se saa käyttäjälle tuntua siltä, että on tekemisissä monimutkaisen teknisen järjestelmän kanssa. Tämä oli lähtökohta ja tavoite uutta STT Mediaseurantaa suunniteltaessa. – Uusi mediaseurantamme on ollut nyt käytössä alkuvuodesta asti ja asiakaskokemuksemme kertovat siitä, että olemme onnistuneet tavoitteessamme luoda käyttäjäystävällinen seurantapalvelu, STT Mediaseurannan kehitystiimin vetäjä Anne Tanhua kertoo. Käyttäjäkokemuksen ja mediaseurannan selkeän ulkonäön takana piilee paljon työtä pintaa syvemmällä. Asiakkaalle palvelun käytön hyöty tulee mahdollisimman relevanteista seurannan hakutuloksista. Seurannan tulokset näkyvät selkeinä raportteina ja tavoitteiden mukaisina osumina. Palvelu on tehty asiakkaan käyttöön, mutta itse asiassa mediaseurannan varsinaisia heavy-usereitä ovat STT:n omat asiantuntijat. He käyttävät mediaseurantaa päivittäin rakentaessaan asiakkaiden hakuja ja tehdessään julkisuusanalyysejä. Uusi palvelu on vapauttanut STT:n media-analyytikoille aiempaa huomattavasti enemmän aikaa seuranta-tulosten analysointiin ja asiakkaiden mediaviestintää konsultoivaan työhön. STT Mediaseurannassa yhdistyy edistyksellinen tekninen toteutus sekä media-analyytikkojen tuottama näkemys. Palvelu taipuu moneen! Se, että printtilähteet säilyvät digitaalisessa arkistossa vuoden, mahdollistaa vuotuisten tai kvartaalitason julkisuusanalyysien tekemisen isosta massasta. Tyypillinen mediaseurannan käyttäjä on viestintäpäättäjä, mutta STT:llä toimittajatkin ovat innostuneet kokeilemaan palvelun eri käyttötapoja: uutispäällikkö Kimmo Mäkilä teki oman lyhyen ajanjakson seurantansa ja kirjoitti siitä kiinnostavan artikkelin tänne blogiimme: Halpuutus täytti vuoden – ja löi taas läpi mediassa. Grand One -voittajat selviävät 12.5.2016. STT Mediaseuranta -projektitiimi: kehityspäällikkö Anne Tanhua, lähdeanalyytikko Sonja Baer, kehitysarkkitehti Lasse Ketola. Lue lisää aiheesta mediaseuranta: STT Mediaseurannan kehitysprojektista voit lukea lisää kumppanimme Solitan sivulta. Mediaseuranta -aiheiset blogikirjoitukset STT Viestintäpalveluiden blogissa.