Liina Nelimarkka 22. toukokuuta 2017 Viestijä: ennakoi mediaympäristöä ja kohtaa media paremmin Me täällä STT:llä olemme ainutlaatuisella paikalla median ja viestinnän leikkauskohdassa. Toimittajiltamme ja muilta asiantuntijoiltamme kysytään neuvoja ja vinkkejä, miten toimia median kanssa ja miten viestimällä voi saada näkyvyyttä. Kerromme viestijöille aina tämän: toimittajat tekevät omat päätöksensä itsenäisesti, journalistisin perustein. Varmuutta näkyvyydestä ei voi mitenkään saada. Mutta haluamme avata medioiden toimintalogiikkaa: toimitukset suunnittelevat toimintaansa, joten mitä paremmin toimittajien toimintaa ja suunnitelmia tuntee sitä paremmat edellytykset on nähdä tulevassa mediaympäristössä viestinnällisiä mahdollisuuksia. Suunnittelutieto – uutistoiminnan selkäranka Median ulkopuolella työskenteleville voi tulla yllätyksenä, että toimitukset suunnittelevat toimintaansa ja uutisointiaan. Kaikki uutiset eivät tule yllättäen ja varoittamatta. Tiedossa olevat asiat kuten tulevat tapahtumat ja niistä uutisoiminen suunnitellaan etukäteen. Tämä suunnittelutieto on uutistoiminnan selkäranka. Luonnollisesti tilanteet elävät, eivätkä asiat läheskään aina mene suunnitelmien mukaan. Mutta: sellaisiakin päiviä on, jolloin perusagenda ei valtavasti muutu ja pääaiheet ovat olleet jo ennakolta tiedossa. Myös median ruuhkaa pystyy monesti ennakoimaan. Joskus käy toki niinkin, että ennakolta hiljaisiksi kuvitelluista päivistä tuleekin jotain aivan muuta. Tiedossa olevaa tulevaa julkisuutta on silti, liikkuvista palasista ja yllätyksistä huolimatta, mahdollista jonkin verran ennakoida. Viestinnän ammattilaiselle tämä tarkoittaa sitä, että tiedotteiden, tapahtumien ja viestien ajoitusta voi jo etukäteen suunnitella osumaan tulevassa mediaympäristössä sopivaan saumaan. Sopivassa imussa omakin viesti saattaa saada näkyvyyttä. Viestinnän ajoittaminen tulevaan mediaympäristöön sopivaksi Kiinnostaako tämä mediaympäristön ennakointi ja viestinnän ajoittamisen teema enemmänkin? Lanseerasimme alkuvuodesta uuden palvelumme STT Pron, joka avaa STT:n toimituksen suunnittelutiedon sekä medioiden että viestijöiden käyttöön. Ota asiantuntijoihimme yhteyttä ja kysy lisää! Viestinnän ennakoinnin ja ajoittamisen teemaa käsittelee myös STT Viestintäpalveluiden Tunne mediaympäristösi ja tee tulosta viestinnällä -opas. Se toimii itsenäisenä ajatusten herättäjänä koskien viestinnän suunnittelua ja toisaalta antaa STT Pron käyttäjille konkreettisia vinkkejä, millä eri tavoin palvelua kannattaa hyödyntää. Lataa opas