Maija Paikkala 15. marraskuuta 2016 Epäilyttääkö some-lähde? Näillä vinkeillä varmistat lähteen ja sisällön aitouden Sosiaalinen media on parhaimmillaan oiva uutislähde, mutta varomaton toimittaja voi langeta väärien lähteiden ansaan. STT keräsi yhdessä sosiaalisen median asiantuntijoiden kanssa vinkit, joilla välttää nuo sudenkuopat. Aina, kun toimittaja käyttää sosiaalista mediaa lähteenä, hänen tulisi varmistaa niin lähteen kuin sisällönkin aitous. Vahvistusprosessi kannattaa kertoa myös lukijalle, -katsojalle tai -kuulijalle. 1. Varmista lähteen aitous Aloita käymällä läpi, millaisia jälkiä lähde on jättänyt itsestään sosiaaliseen mediaan. Sosiaalinen media on täynnä valeprofiileja, jotka on voitu rakentaa huolellisesti näyttämään aidoilta. Samalla valehenkilöllä voi olla profiileja useissa sosiaalisen median palveluissa. Näiden profiilien löytämisessä voi auttaa esimerkiksi Pipl-palvelu, josta voi hakea tietoa nimellä, käyttäjänimellä tai sähköpostiosoitteella. Sosiaalisen median tutkija ja kouluttaja Harto Pönkä kehottaa tutkimaan käyttäjiä tarkemmin. – Millaista sisältöä henkilö on tehnyt, millaisia kavereita hänellä on ja vastaako kokonaisuus sitä, mitä henkilö väittää olevansa? Esimerkiksi jos henkilö väittää olevansa jonkin alan asiantuntija, hänellä olettaisi olevan kyseisen alan ihmisiä kontakteinaan. Useissa sosiaalisen median palveluissa yleisesti tunnettujen ihmisten on mahdollista saada virallinen vahvistus tililleen. Esimerkiksi julkisuuden henkilöiden tileihin voi olla liitettynä aitoudesta kertova tunnus. Kerää luotettavien lähteiden verkostoa niiden aiheiden ympäriltä, jotka sinua kiinnostavat. Näin varmistut siitä, että kun aihepiirin ympärillä tapahtuu jotakin, sinulla on jo lähteitä hallussa. Myös äkillisistä uutistilanteista ja kriiseistä, kuten onnettomuuksista, terrori-iskuista ja konflikteista, silminnäkijöinä raportoivien käyttäjien taustoja kannattaa tutkia. Pohdi, voiko käyttäjä olla siellä, missä väittää olevansa, kehottaa käyttäjäsisältöihin liittyviin eettisiin kysymyksiin erikoistunut Fergus Bell blogipostauksessaan. Voiko hän nähdä asioita, joita väittää näkevänsä? Twitteristä voi hakea koordinaattitiedoilla, joten voit tarkistaa, mitkä lähteet ovat tehneet postauksensa tapahtumapaikan läheltä. Yomapic-palvelusta voit hakea Instagram- ja Vkontakte-kuvia tietyn paikan läheisyydestä. Bell muistuttaa, että lähteen aitoutta voi varmistaa myös ottamalla tähän yhteyttä ja kysymällä lisäkysymyksiä. Tämä voi olla myös hyvä tapa saada lisätietoa, jota muut eivät ole saaneet. Kannatta kuitenkin miettiä, miten ja milloin lähdettä on järkevää tavoitella. Esimerkiksi ammuskelun keskellä oleva tuskin toivoo kännykkänsä piipittävän viestejä. 2. Varmista sisällön aitous Aloita tutkimalla, löytyykö sama sisältö jostakin muualta netistä: toisesta sosiaalisen median palvelusta, nettisivulta tai blogista. Seuraa ketjuja ja etsi alkuperäinen lähde. Myös itse tiedolle tulee hankkia vahvistus toisesta lähteestä. Etsi siis käsiisi ensimmäisestä lähteestä riippumaton lähde ja hae tiedolle vahvistusta. Suoranaisesti väärän tiedon lisäksi sosiaalisessa mediassa liikkuu myös paljon puolueellista, yksipuolista ja vääristeltyä tietoa. Esimerkiksi propagandasisällöissä faktat saattavat sinällään olla oikein, mutta niitä käytetään asiayhteydestä irrotettuina. Fergus Bell on tiivistänyt vahvistusprosessin seuraavaan kaavioon: Kuvien ja videoiden aitoudesta kirjoitimme oman artikkelin. Miten varmistaa kuvan ja videon aitous? 3. Tuo varmistusprosessi näkyväksi Kun olet käynyt varmistusprosessin läpi, anna myös jonkun toisen käydä se läpi. Kerro esimerkiksi toimitussihteerille, mitä olet tehnyt. Varmistusprosessin luotettavuus kasvaa, jos hän päätyy samoihin tulkintoihin kuin sinä. Myös itse jutussa kannattaa kertoa, miten lähteiden luotettavuus on varmistettu. Jos lähteen luotettavuutta ei ole pystytty täysin varmistamaan, siitä on syytä mainita lukijoille. Lisätietoa lähteiden ja sisällön varmistamiseen tarjoaa muun muassa Verication Handbook. STT:n sosiaalisen median ohjeet Tutustu myös aiempiin kirjoituksiimme sosiaalisesta mediasta toimittajan työkaluna: Sosiaalinen media toimittajan työssä: Twitter ja Facebook Miten hyödyntää Periscopea ja Youtubea toimittajan työssä? Käy myös testaamassa tietosi kuvien tekijänoikeuksista somessa! Tekijänoikeusvisa