Pihla Lehmusjoki 20. syyskuuta 2018 Vuoden uutistoimistotekona palkittu STT Tarkkailija sen paljastaa: STT:n uutisia julkaistaan kuukausittain yli 25 000 kertaa STT:n rooli suomalaisten mediankuluttajien arjessa on keskeinen, vaikka harva kiinnittää siihen huomiota. Uutisoinnin kokonaiskuvan paljastaa analytiikkatyökalumme STT Tarkkailija, jolla seuraamme uutistoimiston uutisoimien aiheiden läpimenoa suomalaisessa mediassa. STT uutisoi kuukausittain noin 2 300 uutisaiheesta, joita julkaistaan tiedotusvälineissä yli 25 000 kertaa. Painetuissa sanomalehdissä STT:n tuottamia uutisia julkaistaan kuukaudessa keskimäärin 6 000–7 000 kertaa ja medioiden verkkosivuilla yli 20 000. Kesäkuukaudet ovat uutisoinnissa tyypillisesti hieman talvikuukausia hiljaisempaa aikaa. Maakuntamedioissa STT:n uutistuotanto näkyy vahvasti niin painetuissa lehdissä kuin verkkosivuillakin. Kaikista julkaistuista STT:n uutisista vajaa viidennes julkaistaan valtakunnallisissa tiedotusvälineissä, neljä viidennestä maakunnissa. Painetuissa lehdissä julkaistuista STT:n uutisista valtaosa päätyy paperille maakuntalehdissä. Euroopan uutistoimistoliitto palkitsi Tarkkailijan kehitystyön vuoden uutistoimistotekona. Lue palkintoperusteet täältä. STT Tarkkailija osoittaa, että sanomalehdissä julkaistaan erityisen paljon STT:n urheilu-uutisia sekä kotimaan ja politiikan uutistarjontaa. Verkossa puolestaan korostuvat kotimaan ja urheilun lisäksi ulkomaan uutiset. Uutistoimisto toimii volyymibisneksessä. STT Tarkkailijalla mittaroimme muun muassa sitä, miten hyvin skaalaetu toteutuu uutistuotannossamme. Tarkkailija mittaa STT:n uutistuotannon käyttöastetta kolmella eri määreellä: kuinka suuri osa STT:n uutisoimista aiheista päätyy asiakasmedioidemme kautta julki, miten suuri osa uutisistamme julkaistaan vähintään kymmenessä julkaisukanavassa ja mikä on STT:n uutisaiheiden keskimääräinen julkaisukertojen määrä. Joka päivä noin puolet STT:n käsittelemistä uutisaiheista julkaistaan ainakin kymmenen kertaa asiakasmedioiden painetussa- tai verkkolehdessä, mikä tarkoittaa sitä, että uutiset on koettu mediankuluttajille merkitykselliseksi useissa tiedotusvälineissä ympäri maan. Tarkkailija-analytiikkatyökalu on ollut STT:ssä käytössä maaliskuusta 2017 alkaen. Se on otettu käyttöön myös muissa pohjoismaisissa uutistoimistoissa Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa. Lue Suomen Lehdistön juttu siitä, miten Tarkkailijan analytiikka ohjaa työtä STT:ssä STT Tarkkailijan kehittäjä, mediapalveluiden liiketoimintapäällikkö Pihla Lehmusjoki. Kuva: Lehtikuva / Vesa Moilanen