Tero Malinen

11. joulukuuta 2018

Kumppaniesittelyssä Webscale: Enemmän ymmärrystä, vähemmän sähköpostipingistä

Tässä sarjassa esitellään eri tahoja, joiden kanssa Suomen Tietotoimisto tekee yhteistyötä. Sarjan toisessa osassa STT:n projektipäällikkö Henna Viinamäki ja ohjelmistokehitys- ja konsulttiyritys Webscalen myyntijohtaja Tero Kauhanen kertovat hyödyistä, joita ohjelmistokehittäjien työskentely asiakkaan tiloissa tuo.

Webscalen Mika Catani ja STT:n Henna Viinamäki ovat hioneet syksyn ajan Lehtikuvan uutta kuvakauppaa julkaisukuntoon. Lehtikuva / Heikki Saukkomaa

.

Parikymmentä askelta. Kun STT:n projektipäällikkö Henna Viinamäki nousee työpisteensä ääreltä ja taittaa tämän matkan, hän on jo suorassa keskusteluyhteydessä kehityskumppanin ohjelmistokehittäjien kanssa. Suunnittelu- ja tilannepalavereita ei hoidetakaan pikaviestintäsovellusten tai videoyhteyden kautta, vaan koodareiden kanssa samassa huoneessa STT:n tiloissa.

Kun Viinamäki aloitti työt uutistoimistossa syyskuussa, hän siirtyi kokonaan uudelle toimialalle ja sai samalla luotsattavakseen pitkään käynnissä olleen kehitysprojektin. Lehtikuvan kuvakaupan perusteellinen uudistaminen oli keskeytynyt henkilövaihdosten ja kehityskumppanin vaihtumisen myötä.

Myös sarjan ensimmäisessä osassa esiteltiin kotimainen ohjelmistokehitysyhtiö

Pian tämän jälkeen sovittiin, että kaksi uuden partnerin Webscalen ohjelmistokehittäjää asettuu loppuvuodeksi työskentelemään uutistoimiston tiloihin. Fyysinen läheisyys vähentää arpomista ja tiedonkulun katkoksia, Viinamäki uskoo.

”Kasvokkain on helpompi kysyä asioista ja oppii nopeammin, että millainen tyyppi toinen on. Kun yhteinen ymmärrys kasvaa, puolin ja toisin pystytään tekemään valistuneempia ratkaisuja.”

Webscalen väki jalkautuu usein asiakkaiden luo

Webscalen näkökulmasta STT:n kanssa toteutettu yhteistyömalli on varsin tavanomainen. Kuluvana syksynä puolet yrityksen projekteista on toteutettu pääsääntöisesti asiakkaan tiloissa, myyntijohtaja Tero Kauhanen kertoo.

”Ketterässä ohjelmistokehityksessä jatkuva vuoropuhelu on oleellista ja usein tämä toteutuu helpoiten olemalla samassa tilassa asiakkaan kanssa.”

Tiedonkulun nopeutumisen lisäksi tällainen työskentelymalli helpottaa projektin edistymisen seuraamista, Kauhanen mainitsee.

STT kehittää monia palveluitaan ja tuotteitaan eri kehityskumppanien kanssa. Lehtikuva / Heikki Saukkomaa

.

Kuvakaupan kehittämisen lisäksi Webscale vastaa tapahtumatietopalvelu STT Pron ylläpidosta ja kehityksestä. Kun käynnissä on samaan aikaan kaksi projektia, vähintään toisessa riittää aina töitä niin, ettei suvantovaiheita pääse syntymään.

Webscalella on runsaasti kokemusta mediatalojen kanssa työskentelystä. Alan erityispiirteiden tuntemus helpottaa asiakkaiden liiketoimintaan liittyvien odotusten ymmärtämistä, Kauhanen kertoo.

”Teknisestä näkökulmasta monissa eri toimialojen hankkeissa on toisaalta paljon samanlaisia piirteitä. Yhteistyön kannalta tärkeintä on löytää asiakkaan tarpeeseen oikea tekninen ratkaisu ja myös kulttuuriin sopivin yhteistyömalli.”

Palikat saatava keskustelemaan keskenään

Lehtikuvan kuvakaupan uudistamisen kaltainen projekti on paljolti viestimistä, Viinamäki sanoo.

”Koen, että oma roolini on paitsi muistuttaa loppukäyttäjän olemassaolosta, myös toimia ikään kuin tulkkina IT:n ja liiketoiminnan välillä. Nämä palikat eivät aina puhu samaa kieltä, jolloin toisen osapuolen ymmärtäminen voi olla vaikeaa.”

Nykyinen Lehtikuvan kuvakauppa pysyy käytössä siihen asti, että uusi kuvakauppa pystyy palvelemaan kaikkia asiakkaita. Lehtikuva / Heikki Saukkomaa

.

Yhteisymmärrykseen pääseminen on ollut erityisen tärkeää, kun sekä Viinamäki että Webscalen kehittäjät ovat tulleet mukaan projektiin kesken matkan.

”Mitä enemmän ohjelmistokehittäjät ymmärtävät siitä, mitä me STT:ssä teemme ja mitkä meidän tavoitteemme ovat, sitä parempia toimintaehdotuksia he voivat proaktiivisesti esittää.”

Viinamäki uskoo, että valitun yhteistyömallin avulla molemminpuolinen tietotaso nousee korkeammalle kuin jos työtä tehtäisiin enimmäkseen eri paikoissa.

”Kommunikointi ja päätöksenteko nopeutuvat, koska sellainen sähköpostipingis, jossa kysellään mitä toinen oikeastaan tarkoittaa, jää hyvin vähiin.”

Uusi kuvakauppa kehittyy kevään mittaan

Uuden kuvakaupan beta-versio avattiin maanantaina 10. joulukuuta. Palvelun testaajiksi on valittu muutamia Lehtikuvan nykyisiä asiakkaita, mutta kuka tahansa voi ostaa kaupasta kuvia luottokortilla.

Alkuun kuvavalikoima on suppeampi kuin nykyisessä kuvakaupassa. Kevään mittaan uuteen palveluun on luvassa runsaasti päivityksiä.

”Tarkoituksena on kasvattaa kuvavalikoimaa nykyisille ja uusille asiakkaille huomattavasti ensi vuoden aikana”, STT Viestintäpalvelujen liiketoimintapäällikkö Maunu Anhava kertoo.