Avatar photo

30. toukokuuta 2022

Lyömätön joukkue pubivisoissa – STT:n kuvatoimittaja kertoo videolla työstään

Kansainväliset kuvatoimistot ja itsenäiset valokuvaajat tuottavat päivittäin valtavasti uutta kuvamateriaalia eri medioiden käyttöön. Tästä globaalista kuvavirrasta kansallisissa uutistoimistoissa työskentelevät kuvatoimittajat seulovat omalle asiakaskunnalleen olennaisimpia otoksia. Kun uutistoiminnan tempo on kiihtynyt ja kuvamassa paisunut, kuvatoimittajien nopeutta ja kykyä tunnistaa tärkeät ja parhaat kuvat tarvitaan entistäkin enemmän.

Kuvatoimittajia työskentelee toki muissakin uutisvälineissä kuin uutis- ja kuvatoimistoissa, mutta median murros on kutistanut ammattikunnan kokoa. Vaikka kuvatoimittajat alkavat monissa mediataloissa olla katoavaa kansanperinnettä, niin STT:n palveluksesta heitä löytyy vielä kuusi.

Sen lisäksi, että STT:n kuvatoimittajat huolehtivat Lehtikuvan uutiskuvavirrasta, he myös vastaavat siitä, että kuvaajat ovat valmiina oikeissa paikoissa oikeaan aikaan. Kuvaajien aikataulujen pyörittäminen on hieman kuin jatkuvasti päivittyvän palapelin kokoamista, sillä uudet ja merkittävät uutistapahtumat kiilaavat tämän tästä listan kärkeen syrjäyttäen jo pidempään tiedossa olleita tapahtumia. Valintoja on tehtävä kulloisenkin kokonaistilanteen mukaan.

Kuvatoimittajia on enää jäljellä vain suurimmissa uutismedioissa

Video: Lehtikuva / Emmi Korhonen

Mutta mikä tekee hyvän kuvatoimittajan? Annetaan pitkän uran alalla tehneen Timo Jaakonahon tiivistää:

Tärkeintä on olla kiinnostunut uutisista ja kuvista. Kotimaan ja ulkomaan uutiset, politiikka, urheilu, kulttuuri, viihde. Kaikista on hyvä tietää ainakin vähäsen. Me saataisiin tästä porukasta hyvä jengi pubivisoihin!

kuvatoimittaja Timo Jaakonaho, STT

Oheisella videolla Jaakonaho kertoo lisää kuvatoimittajan työstä STT:llä, työn muuttumisesta ja lähtemättä mieleen jääneistä hetkistä työn äärellä.

Video toteutettiin osana Lehtikuvan 70-vuotisjuhlanäyttelyä. Kuvatoimiston pitkästä taipaleesta kertonut Aitiopaikalla-näyttely aukesi Päivälehden museossa marraskuussa 2021 ja jatkui helmikuuhun 2022.