Avatar photo

21. maaliskuuta 2019

STT Tarkkailijan kehitykseen merkittävä rahoitus – kansainvälinen yhteistyöprojekti rakentaa digitaalista siltaa uutistoimiston ja julkaisijoiden väliin

Värikkäästi lakatut sormenkynnet tabletin näytöllä, jolla näkyy STT Tarkkailija -työkalun hakunäkymä.
Pihla Lehmusjoki / Lehtikuva

STT on mukana suuressa kansainvälisessä kehityshankkeessa, jonka tavoitteena on kehittää digitaalista ansaintalogiikkaa kansallisen uutistoimiston ja sen media-asiakkaiden kesken. Projektille on myönnetty 500 000 euron Google DNI -innovaatiorahoitus.

STT kehittää projektissa uutistoimiston ja julkaisijoiden välistä analytiikkaa, mihin STT:llä käytetään Tarkkailija-nimistä työkalua. Tarkkailijalla seurataan STT:n kirjoittamien uutisten läpimenoa suomalaisessa mediassa.

Tarkkailija osaa tällä hetkellä kertoa, missä verkkosivuilla ja painetuissa lehdissä STT:n uutisia julkaistaan. Kehitysprojektin myötä Tarkkailija pystyy kertomaan myös sen, miten yleisö näitä uutisia verkossa lukee.

Uutistoimistot ovat merkittäviä perusuutismateriaalin tuottajia omilla markkina-alueillaan. Kansainvälinen yhteistyöprojektimme rakentaa verkkoliiketoiminnan siltaa uutistoimiston ja sen tuotantoa julkaisevien medioiden väliin.

Liiketoimintapäällikkö Pihla Lehmusjoki, STT

Lukija analytiikan keskiössä

Julkaisutietoa ja lukijatietoa yhdistämällä STT haluaa tulevaisuudessa tuottaa uutispalveluasiakkailleen analyysejä siitä, miten mediatalot voivat parhaiten hyödyntää uutistoimiston materiaalia verkkoliiketoiminnan kasvattamisessa.

STT:n tehtävä on olla hyödyksi asiakkailleen eli mediataloille. Tässä hankkeessa saamme parempaa tietoa siitä, miten uutisiamme luetaan. Pystymme sen avulla, yhdessä asiakasmedioiden kanssa, muokkaamaan uutispalveluamme entistä merkityksellisemmäksi – myös uutisten varsinaisille asiakkaille eli kaikille suomalaisille.

Toimitusjohtaja Kimmo Pietinen, STT

STT:n teknisenä yhteistyökumppanina Tarkkailija-kehityksessä on ohjelmistoyhtiö Namia.

Kansainvälistä kehitysprojektia kutsutaan nimellä C-POP (Content Performance Optimization Program). Mediatoimijoista projektissa ovat STT:n lisäksi mukana projektin vetäjänä toimiva Saksan uutistoimisto dpa sekä molemmista maista yksi valtakunnallinen ja yksi maakunnallinen mediatalo.

Mediataloja Suomesta ja Saksasta

Suomesta mukana on muun muassa Ilkkaa ja Pohjalaista julkaiseva I-Mediat sekä Helsingin Sanomia ja Ilta-Sanomia julkaiseva Sanoma Media Finland.

Haluamme vahvistaa digitaalista asemaamme. STT auttaa meitä saamaan entistä tarkempaa tietoa lukijakäyttäytymisestä verkkopalveluissa ja tämä tukee sisältöstrategiaamme: Haluamme tuottaa lukijaodotuksia vastaavaa uutissisältöä. Kun me ja STT tiedämme tarkemmin, mitä lukijat haluavat lukea, auttaa se meitä jakamaan voimat oikein ja tekemään asiat paremmin lukijoille.

Päätoimittaja Satu Takala, Ilkka

Saksasta mukana ovat mediatalot Funke Digital ja Neue Osnabrücker Zeitung.

Saksan uutistoimisto dpa kehittää projektissa uudentyyppisiä, automatisoituja metadatamalleja, joilla julkaisijat pystyvät personoimaan uutistoimiston uutismateriaalia vastaamaan digitaalisen journalismin tarpeita.

C-POP tarttuu yhteen median digitaalisen aikakauden tärkeimmistä haasteista: miten julkaisijat ja niille sisältöä tuottavat uutistoimistot voivat kirjoittaa tarinoita, jotka motivoivat lukijoita maksamaan ammattimaisesta journalismista.

Chief Digital Officer & coordinator of the C-POP project Meinolf Ellers, German Press Agency dpa

C-POP-projektissa ovat mediatoimijoiden lisäksi mukana uutistoimistojen kansainvälinen kehitysverkosto MINDS ja uutisten kansainvälisestä asialuokitusstandardista huolehtiva IPTC-järjestö.