Pihla Lehmusjoki

27. elokuuta 2020

Voiko perusuutisoinnilla vahvistaa digitaalista lukijasuhdetta? Uutistoimistojen ja mediatalojen yhteisprojektina syntyi opas uutissisällön kohdentamisesta

Miten rakentaa valtakunnallisista ja paikallisista uutissisällöistä journalistinen kokonaisuus, josta lukijat ovat valmiita maksamaan?

Tämän tuhannen taalan kysymyksen ympärille rakentui keväällä 2019 startannut uutistoimistojen ja mediatalojen kansainvälinen yhteisprojekti, jonka keskeiset opit julkaistaan nyt oppaana sekä Suomessa että maailmalla. STT:n kumppanina projektin vetämisessä toimi saksalainen uutistoimisto Dpa.



Uutistoimistot ovat merkittäviä uutissisällön tuottajia omilla markkina-alueillaan, mutta niillä ei ole omaa julkaisualustaa. Uutisia julkaisevat mediatalot toimivat uutistoimiston tuotannon ikkunana kuluttajille.

Googlen innovaatiorahoituksella toteutetussa C-POP-projektissa (Content Performance Optimization Program) STT halusi yhdessä Saksan uutistoimisto Dpa:n ja paikallisten mediatalojen kanssa selvittää, millä tavalla uutistoimistot voisivat olla saumaton osa asiakkaidensa digitaalista sisältökokonaisuutta.

STT kehitti projektissa uutistoimiston ja julkaisijoiden välistä analytiikkatyökalua STT Tarkkailijaa tuomalla alustalle tietoa uutisten kulutuksesta. Projektin osana syntyi analytiikkakonsepti, joka ensi kertaa huomioi perusuutissisällön roolin osana julkaisijan omaa sisältöä.

Projektin aikana toteutetussa testissä STT:n asiakasmedia kohdensi omissa kanavissaan uutistoimiston artikkeleita uutisen aiheen kannalta olennaisille kohdeyleisöille. Testejä tehtiin useilla STT:n artikkeleilla, jotka kaikki konvertoivat asiakkaalle tilauksia.

Tämä kokeilu konkretisoi meille sen, että myös perusuutisoinniksi mielletty sisältö voi oikein kohdennettuna tiivistää media-asiakkaidemme ja heidän kohdeyleisöjensä välistä lukijasuhdetta. Kun yhdessä ymmärrämme digitaalista mediaympäristöä paremmin, vie jokainen journalismin osa-alue meitä kohti kokonaistavoitetta ja luo toimintaedellytyksiä luotettavan ammattijournalismin säilymiselle.

Liiketoimintapäällikkö Pihla Lehmusjoki, STT

STT ja Dpa ovat koonneet C-POP-projektin keskeisimmät opit ja johtopäätökset havainnolliseksi oppaaksi. Oppaassa kerromme, miten uutistoimisto voi tukea julkaisijaa digitaalisen liiketoiminnan kasvattamisessa.

Lataa opas ilmaiseksi täyttämällä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään ja painamalla ”tilaa”

Sähköpostiosoitteesi*