Maija Paikkala 7. kesäkuuta 2016 Miten hyödyntää Periscopea ja Youtubea toimittajan työssä? Some tarjoaa Facebookin ja Twitterin ohella monta muuta hyödyllistä työkalua toimittajalle: Periscope, Youtube, Instagram, LinkedIn, Snapchat, WhatsApp.
Maija Paikkala 1. kesäkuuta 2016 Verkkografiikka kannattaa tehdä mobiiliin Näillä vinkeillä syntyy onnistunut verkkografiikka. Mobiilikäyttäjät kannattaa aina huomioida. 1. Kerro tarina Täysiverinen infografiikka ei tarvitse kylkeensä tekstiä. Kerro tarina yhdistelemällä grafiikkaa, kuvia, numerotietoa, tekstiä. Kehota lopuksi toimintaan. Kysymysmuotoisella lopetuksella voit saada lukijan ajatukset liikkeelle. 2. Kiinnitä huomio kuvalla Teksti häviää huomioarvossa kuvalle. Jopa silloin, kun fonttikoko on jättimäinen. Kuvita siis tärkein asia. 3. Viiden sekunnin sääntö Grafiikka toimii… Lue lisää »
Minna Holopainen 29. toukokuuta 2016 #Soritästä, Kotus – Myös STT palaa Orpon-taivutukseen Orpon vai Orvon? Lonkan vai Longan? Rytin vai Rydin? Raaden vai Raateen? STT alkoi lokakuussa 2011 taivuttaa kaikki sukunimet Kotimaisten kielten keskuksen eli Kotuksen suosittamalla tavalla, henkilön omista toiveista riippumatta. Eilen sunnuntaina palasimme kuitenkin aiempaan käytäntöön. Käytämme samaa taivutustapaa kuin henkilö itse, jos se on toimituksen tiedossa. Kirjoitamme siis sisäministeri Petteri Orposta, emme Orvosta. Kerron linjanmuutoksen taustasta tässä… Lue lisää »
Tero Malinen 18. toukokuuta 2016 STT tuorein silmin – ensihavaintoja uutistoimistotyöstä ”Mikä on STT?” kysyy haastateltava puhelimessa ensimmäisenä työpäivänäni. Olen juuri tiedustellut, mikä mahtaa olla äitienpäivän suosituin kukka. Vastaan, että STT on Suomen tietotoimisto, jossa tehdään juttuja eri medioille ympäri Suomen. Unohdinkohan jotain? Nyt ensimmäisinä viikkoina olen huomannut, kuinka monipuolista työ STT:llä oikeasti on. Löytyy eri aihepiirien pikadeskejä ja erikoistoimittajia sekä suunnittelijoita ja jopa kenguruja. Lisäksi… Lue lisää »
Maija Paikkala 10. toukokuuta 2016 Sosiaalinen media toimittajan työssä: Twitter ja Facebook Sosiaalinen media antaa toimittajalle mahdollisuuden etsiä tietoa ja toisaalta rakentaa omaa ja edustamansa median brändiä. Toimittajat käyttävät eniten Twitteriä ja Facebookia. STT ja sosiaalisen median tutkija ja kouluttaja Harto Pönkä kertovat, miten palveluita voi hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti. Twitter Uutiset asuvat Twitterissä. Erityisesti ensitiedot lennähtävät sinne nopeasti. Twitter-käyttäjät analysoivat uutisia ja keskustelevat niistä, mikä voi antaa… Lue lisää »
Maija Paikkala 3. toukokuuta 2016 Sananvapaus on kaiken työn perusta Kansainvälistä sananvapauden päivää vietetään 3. toukokuuta. STT:n väki kertoo, mitä sananvapaus heille merkitsee. Sananvapauden merkitystä ei huomaa ennen kuin sen on menettänyt. Suomessa myös viranomaiset yleensä muistavat tämän. Sananvapauteen kuuluu myös vastuu. Esimerkiksi kuvaajana pitää varoa, ettei aiheettomasti vaaranna yleistä turvallisuutta. Sananvapauden varjolla ei sovi unohtaa kuvattavien oikeuksia. Jussi Nukari, kuvaaja, Lehtikuva @jnukari Sananvapaus merkitsee… Lue lisää »
Liina Nelimarkka 2. toukokuuta 2016 STT Mediaseuranta Grand One finaalissa STT Mediaseuranta kisaa Grand One -finaalissa kahdessa sarjassa: paras B2B verkkopalvelu sekä paras UX-Design. Mediaseuranta on viestinnän mittaamisen työkalu, joka mittaa organisaation viestinnän tavoitteiden toteutumista: mainetta julkisuudessa tai esimerkiksi organisaatiolle tärkeiden teemojen ja avainhenkilöiden näkyvyyttä sekä journalistisessa että sosiaalisessa mediassa. Mediaseurannan käytön pitää olla huomaamattoman helppoa, eikä se saa käyttäjälle tuntua siltä, että on tekemisissä… Lue lisää »
Pihla Lehmusjoki 25. huhtikuuta 2016 Vuosi 2015 uutiskuvina Uutistoimistot olivat myös viime vuonna silmäsi ja korvasi kaikkialla maailmassa. Kamera tallensi todellisuutta niin pakolaiskriisin keskellä, Pariisin terrori-iskujen tapahtumien keskiössä kuin huikeimmissa urheilusaavutuksissa ja poliittisissa kohtaamisissakin. Mitkä uutistapahtumat sinulle jäivät mieleen vuodesta 2015? STT:stä levisi viime vuonna maailmalle yli 50 000 Lehtikuvan kuvaa. Uutistoimistojen kansainvälinen kehitysverkosto MINDS kokosi vuoden 2015 vaikuttavimmat uutiskuvat sadoista tuhansista ruuduista…. Lue lisää »
Maija Paikkala 21. huhtikuuta 2016 STT:n uutisissa riittää positiivisia aiheita Mediaa syytetään usein vain negatiivisten asioiden uutisoinnista. STT:n uutisvirrasta on kuitenkin poimittavissa runsaasti myös hyviä uutisia, todistaa Parempi Bisnes -verkkojulkaisu. Hyviin uutisiin keskittyvä Parempi Bisnes käyttää palvelunsa runkona STT:n uutisia. Monikanavaisen verkkomedian tavoitteena on edistää positiivista ajattelua ja muutosta. Hyvien uutisten lisäksi sen teemana on inhimillinen ja taloudellinen hyvinvointi. (Jälkihuomautus: Parempi Bisnes -verkkojulkaisun toiminta alkoi… Lue lisää »
Pauliina Pietilä 11. huhtikuuta 2016 Viisi vinkkiä: Näin kirjoitat hyvän henkilöjutun Jokaisella ihmisellä on tarina, joka ansaitsee tulla kerrotuksi. Mutta miten kirjoittaa henkilöjuttu, joka on enemmän kuin pintaraapaisu? STT:n Merkkipäiväpalvelu kertoo vinkit. 1. Valitse jutulle selkeä näkökulma. Kaikkea ei voi kertoa. Lista ideoista näkökulmiksi löytyy Tyylikirjastamme. 2. Aloita kiinnostavimmalla asialla. Koukuta lukija heti jutun ensimmäisillä virkkeillä. Vältä löysiä lähtöjä. Jos haluaa elää vanhaksi, pitää väistellä raitiovaunuja ja busseja…. Lue lisää »