Maija Paikkala 10. toukokuuta 2016 Sosiaalinen media toimittajan työssä: Twitter ja Facebook Sosiaalinen media antaa toimittajalle mahdollisuuden etsiä tietoa ja toisaalta rakentaa omaa ja edustamansa median brändiä. Toimittajat käyttävät eniten Twitteriä ja Facebookia. STT ja sosiaalisen median tutkija ja kouluttaja Harto Pönkä kertovat, miten palveluita voi hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti. Twitter Uutiset asuvat Twitterissä. Erityisesti ensitiedot lennähtävät sinne nopeasti. Twitter-käyttäjät analysoivat uutisia ja keskustelevat niistä, mikä voi antaa… Lue lisää »
Maija Paikkala 3. toukokuuta 2016 Sananvapaus on kaiken työn perusta Kansainvälistä sananvapauden päivää vietetään 3. toukokuuta. STT:n väki kertoo, mitä sananvapaus heille merkitsee. Sananvapauden merkitystä ei huomaa ennen kuin sen on menettänyt. Suomessa myös viranomaiset yleensä muistavat tämän. Sananvapauteen kuuluu myös vastuu. Esimerkiksi kuvaajana pitää varoa, ettei aiheettomasti vaaranna yleistä turvallisuutta. Sananvapauden varjolla ei sovi unohtaa kuvattavien oikeuksia. Jussi Nukari, kuvaaja, Lehtikuva @jnukari Sananvapaus merkitsee… Lue lisää »
Liina Nelimarkka 2. toukokuuta 2016 STT Mediaseuranta Grand One finaalissa STT Mediaseuranta kisaa Grand One -finaalissa kahdessa sarjassa: paras B2B verkkopalvelu sekä paras UX-Design. Mediaseuranta on viestinnän mittaamisen työkalu, joka mittaa organisaation viestinnän tavoitteiden toteutumista: mainetta julkisuudessa tai esimerkiksi organisaatiolle tärkeiden teemojen ja avainhenkilöiden näkyvyyttä sekä journalistisessa että sosiaalisessa mediassa. Mediaseurannan käytön pitää olla huomaamattoman helppoa, eikä se saa käyttäjälle tuntua siltä, että on tekemisissä… Lue lisää »
Pihla Lehmusjoki 25. huhtikuuta 2016 Vuosi 2015 uutiskuvina Uutistoimistot olivat myös viime vuonna silmäsi ja korvasi kaikkialla maailmassa. Kamera tallensi todellisuutta niin pakolaiskriisin keskellä, Pariisin terrori-iskujen tapahtumien keskiössä kuin huikeimmissa urheilusaavutuksissa ja poliittisissa kohtaamisissakin. Mitkä uutistapahtumat sinulle jäivät mieleen vuodesta 2015? STT:stä levisi viime vuonna maailmalle yli 50 000 Lehtikuvan kuvaa. Uutistoimistojen kansainvälinen kehitysverkosto MINDS kokosi vuoden 2015 vaikuttavimmat uutiskuvat sadoista tuhansista ruuduista…. Lue lisää »
Maija Paikkala 21. huhtikuuta 2016 STT:n uutisissa riittää positiivisia aiheita Mediaa syytetään usein vain negatiivisten asioiden uutisoinnista. STT:n uutisvirrasta on kuitenkin poimittavissa runsaasti myös hyviä uutisia, todistaa Parempi Bisnes -verkkojulkaisu. Hyviin uutisiin keskittyvä Parempi Bisnes käyttää palvelunsa runkona STT:n uutisia. Monikanavaisen verkkomedian tavoitteena on edistää positiivista ajattelua ja muutosta. Hyvien uutisten lisäksi sen teemana on inhimillinen ja taloudellinen hyvinvointi. (Jälkihuomautus: Parempi Bisnes -verkkojulkaisun toiminta alkoi… Lue lisää »
Pauliina Pietilä 11. huhtikuuta 2016 Viisi vinkkiä: Näin kirjoitat hyvän henkilöjutun Jokaisella ihmisellä on tarina, joka ansaitsee tulla kerrotuksi. Mutta miten kirjoittaa henkilöjuttu, joka on enemmän kuin pintaraapaisu? STT:n Merkkipäiväpalvelu kertoo vinkit. 1. Valitse jutulle selkeä näkökulma. Kaikkea ei voi kertoa. Lista ideoista näkökulmiksi löytyy Tyylikirjastamme. 2. Aloita kiinnostavimmalla asialla. Koukuta lukija heti jutun ensimmäisillä virkkeillä. Vältä löysiä lähtöjä. Jos haluaa elää vanhaksi, pitää väistellä raitiovaunuja ja busseja…. Lue lisää »
Mika Pettersson 11. maaliskuuta 2016 Tiga eller inte tiga? Det svenska public service-bolaget SVT:s samhällsprogram Agenda var över och intervjuade mig för sitt program på söndag. Även svenskarna har noterat de finländska chefredaktörernas ställningstagande för de pålitliga medierna. Reportern hade intressanta tankar och frågor, bland annat denna: ger riktiga medier falska medier för stor erkänsla när vi i offentliga sammanhang talar om dem som… Lue lisää »
Maija Paikkala 8. maaliskuuta 2016 STT:n juttupituudet ja grafiikoiden koot muuttuvat Perjantaista alkaen juttupituutemme noudattavat lähtökohtaisesti seuraavia merkkimääriä: Loppuversiot ja juttujen viimeiset pikaversiot: Ykkösjuttu 3000 – 3300 merkkiä Kakkosjuttu 1800 – 2000 merkkiä Lyhyt juttu 600 – 800 merkkiä *Lisäksi väli- ja myöhäisversioina 2500 – 2700 merkkiä Kainalo ykkösjuttuun 1800 – 2000 merkkiä Kainalo kakkosjuttuun 1300 –… Lue lisää »
Tero Malinen 1. maaliskuuta 2016 Kriisikokoukset ovat EU:n kuumemittari Brysselissä kuulee usein, että Euroopan unionissa kriisien määrä on vakio. Nyt EU:ta kuitenkin moukaroi poikkeuksellinen kriisien rypäs. Britannia uhkaa lähteä, euroalue natisee ja pakolaiskriisi on ajanut Schengen-alueen romahduksen partaalle. EU:n yhtenäisyyttä ja sen peruspilareita koetellaan enemmän kuin koskaan. Huippukokoukset ovat tärkeitä, koska niissä linjataan, mihin EU on menossa. Tämän vuoden ensimmäisen huippukokouksen pääaihe oli Britannia…. Lue lisää »
Liina Nelimarkka 1. maaliskuuta 2016 Vastaa STT:n brändikyselyyn, voita studiokuvaus! Nämä uudet stt.fi-verkkosivumme ovat nyt olleet julki kohta kaksi kuukautta. Olemme kiinnostuneita siitä, minkälaisen kuvan sinä STT:stä verkkosivujemme perusteella saat. Haluamme kuulla myös, ovatko sivut selkeät ja helposti navigoitavissa, kuten tavoitteenamme oli. Toivomme, että sivujemme sisältö on teitä lukijoita kiinnostavaa. Verkkoanalytiikasta näemme, että uutisfiidillä ja näillä Ajankohtaista -osion jutuilla on ollut paljon lukijoita. Haluamme kuitenkin datan lisäksi kuulla myös… Lue lisää »