Tyylikirjan valikko

  • Tyylikirja
  • Yleistä
  • Ideasta jutuksi
  • Viivasta loppuversioon
  • Jutun kieli ja sisältö
  • Kuvitus
  • Nimiohje
  • Sanastot
  • Toimittajan etiikka ja juridiikka
  • Lähdekritiikki sosiaalisessa mediassa

    Sosiaalisessa mediassa julkaistujen tietojen julkaisukelpoisuutta arvioidaan samoin kuin muutakin julkisuuteen tuotua tietoa, esimerkiksi. tiedotteita tai tiedotustilaisuuksissa kerrottavia asioita.

    Erityistä tarkkuutta vaaditaan siksi, että sosiaalisen median palveluihin on helppo perustaa väärennettyjä profiileja. Myös käyttäjätunnuksia voidaan varastaa, jolloin rikollinen voi toimia uhrin nimissä.

    VARMISTAUDU JULKISUUDEN HENKILÖIDEN KOMMENTTIEN AITOUDESTA ENNEN KUIN LAINAAT NIITÄ JUTUISSA.

    Tarkasta kommentit henkilöltä itseltään tai hänen avustajaltaan, jollei kyseinen lähde (esim. blogi, Twitter-tili tai Facebook-profiili) ole vakituisessa seurannassa. Seurantaan otettavien lähteiden aitous varmistetaan heti alussa.

    Uutistekstissä voit käyttää lähteenä esimerkiksi Twitteriä, kunhan mainitset asiasta tekstissä:

    …kertoi NN Twitterissä
    …NN ilmoitti asiasta Facebookissa
    …kirjoitti NN blogissaan

    TARKASTA MYÖS SEURATUISSA LÄHTEISSÄ ESITETYT KOMMENTIT, JOS NE OVAT YLLÄTTÄVIÄ, POIKKEAVAT TYYLILTÄÄN TOTUTUSTA TAI HERÄTTÄVÄT MUUTEN EPÄILYKSIÄ.

    Muista myös, että sosiaalisessa mediassa julkaisupäätöksiä eivät tee ammattilaiset eivätkä kirjoittajia sido Journalistin ohjeet tai uutismedian muut pelisäännöt ja työtavat.

    TARKASTA KAIKKI SOSIAALISESSA MEDIASSA ESIINTYVÄ TIETO MUISTA LÄHTEISTÄ; JOLLEI SE KOSKE PELKÄSTÄÄN KIRJOITTAJAA ITSEÄÄN.

    Edellinen
    STT:n lukiovertailu
    stt:n lukiovertailussa verrataan toisiinsa lukiopaikan vastaanottaneiden sisääntulokeskiarvoja ja yo-tuloksia. stt...
    Seuraava
    Poikkeukselliset tiedonhankintamenetelmät
    jollei tärkeitä tietoja voi saada avoimesti, voit toimituksen johdon luvalla...