Tyylikirjan valikko

  • Tyylikirja
  • Yleistä
  • Ideasta jutuksi
  • Viivasta loppuversioon
  • Jutun kieli ja sisältö
  • Kuvitus
  • Nimiohje
  • Sanastot
  • Toimittajan etiikka ja juridiikka
  • Moderointi
  • Toimittaja tiedonhankkijana sosiaalisessa mediassa

    Yleisön luottamuksen kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että uutistietojen lisäksi myös median toimintatavat herättävät luottamusta. Tämä koskee myös tiedonhankintaa sosiaalisessa mediassa.

    Muista, että viestin luottamuksellisuus sitoo nimenomaan sen vastaanottajaa, ei julkaisijaa. Toimi siksi korrektisti, jos sinut on esimerkiksi hyväksytty hyvin tuntemasi henkilön Facebook-kaveriksi tai suljetun keskustelufoorumin jäseneksi.

    KYSY TARVITTAESSA LUPAA TAI OTA VÄHINTÄÄN YHTEYTTÄ ENNEN KUIN JULKAISET TIETOJA.

    Asiallinen yhteydenotto on pieni vaiva verrattuna välirikkoon. Luvussa 8.3.6 on ohjeet siitä, milloin yhteyden ottaminen tietojen kertojaan on tarpeen.

    Luottamuksellista tietoa voi myös hyödyntää muun tiedonhankinnan lähtökohtana. Lopputulos on silloin usein parempi kuin pelkän keskustelun siteeraaminen.

    Yleisön täytyy kuitenkin aina luottaa siihen, että journalisti käyttää tietojaan yleisön hyödyksi. Muista, että olet yleensä tutustunut julkisuuden henkilöihin ja asiantuntijoihin nimenomaan toimittajana.

    ÄLÄ JÄTÄ KÄYTTÄMÄTTÄ TIETOJA VASTOIN YLEISÖN ETUA, VAAN ETSI KORREKTI TAPA HYÖDYNTÄÄ NIITÄ.

    Voit aina käyttää keskustelussa ilmenneitä tietoja vähintään vihjetietona, johon hankit varmistuksen ja kommentit muualta. Älä silloin paljasta, mistä tieto on peräisin.

    Tutustu myös siihen, miten eri sosiaalisen median kanavat soveltuvat tiedonhankintaan:

    Facebook ja Twitter

    Muut sosiaaliset mediat

    Edellinen
    STT yrityksenä sosiaalisessa mediassa
    STT:llä on sosiaalisessa mediassa toimituksen ja tuotteiden yhteistilejä....
    Seuraava
    Sosiaalinen media ja yksityisyys – mitä voit käyttää uutisissa?
    Sosiaalisen median yksityisyysasetukset eivät suoraan ratkaise, voiko päivityksiä...