Tyylikirjan valikko

  • Tyylikirja
  • Yleistä
  • Ideasta jutuksi
  • Viivasta loppuversioon
  • Jutun kieli ja sisältö
  • Kuvitus
  • Nimiohje
  • Sanastot
  • Toimittajan etiikka ja juridiikka
  • Korjauksen tekeminen

    Korjauksen tekee yleensä se, joka virheen on tehnyt. Myös uutisdeski voi korjata selkeitä asia- ja kielivirheitä. Jos asia on epäselvä tai kiistanalainen, yritetään tavoittaa jutun kirjoittajaa. Epäselvissä tapauksissa korjauksen tekemisestä päättää uutispäällikkö tai hänen poissa ollessaan toimitussihteeri.

    KORJAA KAIKKI MAHDOLLISET VIRHEET: ASIAVIRHEET, KIELIVIRHEET JA KIRJOITUSVIRHEET.

    Harkitse erikseen, voiko sähköisistä versioista jättää korjaamatta pienet kirjoitusvirheet, jotka eivät muuta asiaa. Tällaisia ovat esimerkiksi välimerkit ja välilyönnit.

    LÄHETÄ JOKAISESTA VERSIOSTA UUSI, KORJATTU VERSIO, JOS VIRHE ON SAMALTA PÄIVÄLTÄ. KÄYTÄ SAMAA VERSIOPOHJAA KUIN ALKUPERÄISESSÄ JA VALITSE MUUTOSTYYPIKSI KORJAUS.

    Kaikki versiot korjataan erikseen, vaikka sama virhe toistuisi niissä samanlaisena. Jos sähkettä, nettiversiota tai pikakoostetta ollaan juuri päivittämässä, korjauksen voi tehdä samalla päivityksen kanssa.

    JOS UUTINEN VANHENTUU TAI OSOITTAUTUU PERÄTTÖMÄKSI, SIITÄ PITÄÄ JOKA TAPAUKSESSA LÄHETTÄÄ KORJATTU VERSIO.

    Ei riitä, että asiakkaita kehotetaan olemaan käyttämättä juttua. Uudessa versiossa kerrotaan esimerkiksi, että kadonnut ihminen löytyi pian tai että aiempi uutinen oli perätön.

    Tampereella kadonnut nainen löytyi

    Tampereella kadonnut 56-vuotias nainen on löytynyt, kertoi Pirkanmaan poliisi tiistaina illansuussa. Naisen omaiset eivät olleet saaneet häneen yhteyttä viime vuoden syyskuun jälkeen.
    Poliisi tiedotti kadonneesta viimeksi tiistaina aamupäivällä valokuvan kera. Kuvan julkaisun jälkeen poliisi sai yleisövihjeen, jonka perusteella kadonnut löydettiin hyvässä kunnossa

    Huom.-kentän merkintä: KORVAA AAMUPÄIVÄLLÄ LÄHETETYN VERSION, KADONNUT NAINEN LÖYTYI.

    Edellinen
    Korjauksen kertominen asiakkaille (Huom-kentässä)
    tieto korjauksen sisällöstä merkitään huom-kenttään, jotta asiakkaat huomaavat korjauksen. kirjaa,...
    Seuraava
    Virheiden selvittäminen ja oikaisupyyntöön vastaaminen
    virheiden korjaaminen on sitä helpompaa, mitä nopeammin ne havaitaan. yleisön,...