Tyylikirjan valikko

  • Tyylikirja
  • Yleistä
  • Ideasta jutuksi
  • Viivasta loppuversioon
  • Jutun kieli ja sisältö
  • Kuvitus
  • Nimiohje
  • Sanastot
  • Toimittajan etiikka ja juridiikka
  • Moderointi
  • Otsikointi eri juttutyypeissä

    TOIMIVA PIKAVERSION OTSIKKO ON USEIN LYHYT JA NAPAKKA. OTSIKKO VOI KUITENKIN OLLA JO TÄSSÄ VAIHEESSA PIDEMPI, SILLÄ MYÖS PIKAVERSIOITA KÄYTETÄÄN NETISSÄ. JOS JUTUSTA ON HELPOSTI POIMITTAVISSA OTSIKKOON JO ALKUVAIHEESSA KIINNOSTAVA YKSITYISKOHTA, NOSTA SE OTSIKKOON. ÄLÄ KUITENKAAN JÄÄ HIOMAAN OTSIKKOA LIIAN PITKÄKSI AIKAA.

    Alkuvaiheessa usein riittää iskevä tieto siitä, mitä on tapahtunut.

    PÄIVITÄ JA HIO OTSIKKOA SAMALLA KUN JUTTUAKIN.

    Nettilukija ei näe uutistilanteen muuttumista, jollei se näy otsikoissa. On myös turhaa tyytyä ensikiireessä valittuun otsikkoon, jos parempikin löytyy.

    PYSÄHDY MIETTIMÄÄN OTSIKKOA TARKEMMIN PIKA+-VAIHEESSA.

    Pika+ on tarkoitettu erityisesti nettikäyttöön. Mieti, millainen otsikko houkuttelee digilukijaa. Otsikossa saa olla pituutta, eikä varsinaista merkkirajaa enää ole. Nosta otsikkoon esimerkiksi näpsäkkä lainaus, tavallista ihmistä koskettava asia tai kiintoisa tai yllättävä yksityiskohta.

    Perussuomalaiset istuttaa ministeriaudiin Led Zeppeliniä fanittavan ex-rauhanturvaajan

    Tapparan oranssivärit värjäsivät Niiralan – Viime kauden mestarin rutiini liikaa KalPalle

    Ylioppilaskoe uudistuu – neljän tunnin spurtti voi korvata kuuden tunnin rutistukset

    Finnairin tappio pieneni, Helsinki-Vantaan lakkoilut maksoivat kolme miljoonaa

    SOVITA LYHYEN LOPPUVERSION OTSIKON PITUUS JUTUN PITUUTEEN.

    Lyhyisiin juttuihin kuuluu yksi, lyhyt otsikko. Pidemmissä loppuversioissa kannattaa panostaa otsikon elävyyteen ja hyödyntää myös alaotsikkoa. Pysyttele silloinkin kohtuumitassa.

    LOPPUVERSION PITÄÄ HOUKUTELLA LUKEMAAN HUOMENNAKIN. KATSO ETEENPÄIN, KYSY JATKOSTA, SELVITÄ SEURAUKSIA. LAITA JUTUN TÄRKEIMMÄT AVAINSANAT PÄÄOTSIKKOON, VAIKKA KIRJOITTAISITKIN ALAOTSIKON.

    KIRJOITA MYÖS FAKTALAATIKOIHIN KUNNOLLINEN OTSIKKO.

    Pelkkä selitettävän asian nimi (esim. Sote-uudistus; TTIP-sopimus; Kuningas Kaarle XVI Kustaa) ei houkuttele ketään lukemaan.

    Edellinen
    Nimet otsikossa
    Ihmiset ovat yleensä otsikossa konkreettisempia toimijoita kuin järjestöt,...
    Seuraava
    Otsikon tyyli
    KÄYTÄ OTSIKOSSA SAMAA TYYLILAJIA KUIN JUTUSSA. VAKAVAAN JUTTUUN...