Tyylikirjan valikko
- Uutissuunnittelu ja listat
- Uutiskriteerit ja uutiskynnys
- Siteeraukset ja muun median uutisten jatkaminen
- Juttujen käsittely perusuutispalveluun
- Tekstiviesti- ja nettiuutiset
- Ulkoinen ja sisäinen palaute
- Lähteiden ja omien haastattelujen merkitseminen
- Tiedonhankinta
- Täydennykset ja päivitykset
- Juttukentän tiedot
- Juttutyypit ja juttujen pituudet
- Jutun saatekaaviotiedot
- Virheiden korjaaminen, oikaisut ja vastineet
- Merkittävästi muuttunut asiasisältö
- Virheiden selvittäminen ja oikaisupyyntöön vastaaminen
- Korjauksen kertominen asiakkaille (Huom-kentässä)
- Korjauksen tekeminen
- Korjauksen kertominen yleisölle (Julkaistavaa lisätietoa –kentässä)
- Oikaisun tekeminen
- Oikaiseva jatkojuttu
- Oikaisut Lehtikuvan kuvateksteihin
- Vastineet
- Ohjeet sosiaaliseen mediaan
- Haastateltavan oikeudet ja poikkeukselliset haastattelutilanteet
- Journalistin ohjeet
- Asiakirjojen julkisuus
- Journalistin oikeudellinen vastuu
- STT:n omat eettiset ohjeet
- Tekoäly tietotoimistossa: STT ei tingi uutisten aitoudesta
Virheen korjaus ja julkaisun jälkeiset muutokset
35. Olennainen asiavirhe on korjattava mahdollisimman pian sen jälkeen, kun se on tullut toimituksen tietoon, ja niin, että se tavoittaa yleisön mahdollisimman kattavasti. Korjaus on julkaistava kaikissa julkaisukanavissa, joissa virheellinen juttu on julkaistu tai tuotu yleisön saataville. Korjauksen yhteydessä yleisölle on kerrottava virheestä sekä miten ja milloin se on korjattu.
Korjauksen huomioarvo on suhteutettava virheen vakavuuteen. Tarvittaessa toimituksen on korjausten lisäksi julkaistava uusi juttu, jossa virheet yksilöidään.
Median on kerrottava yleisölle, miten virheistä voi ilmoittaa tai miten toimitukseen saa yhteyden.
36. Yleisölle on korjausten lisäksi kerrottava myös muista julkaistuun juttuun tehdyistä muutoksista, jotka muuttavat asiasisältöä merkittävästi.
37. Julkaistua toimituksellista sisältöä ei saa poistaa selvästi julkaisuajankohdan jälkeen kuin erityisen painavista syistä.