Tyylikirjan valikko

  • Tyylikirja
  • Yleistä
  • Ideasta jutuksi
  • Viivasta loppuversioon
  • Jutun kieli ja sisältö
  • Kuvitus
  • Nimiohje
  • Sanastot
  • Toimittajan etiikka ja juridiikka
  • Moderointi
  • Toistuvan oman grafiikan tuotanto
  • ”Sinä tykkäät tästä” &#; sosiaalisen median peruspelisääntöjä

    Käyttäydy sosiaalisessa mediassa kuten missä tahansa julkisessa tilassa tai tilaisuudessa, jos rooli liittyy työtehtäviin. Vaikka sosiaalisen median välineet ovat osittain suljettuja yhteisöjä, kommentteja on hyvä miettiä huolella. Kerran sanottua on mahdotonta saada sanomattomaksi.

    PIDÄ MIELESSÄ, KETKÄ PÄÄSEVÄT LUKEMAAN VIESTEJÄSI JA PÄIVITYKSIÄSI.

    Voit toimia sosiaalisessa mediassa joko STT:n edustajana tai jossain muussa roolissa, mutta uutislähteet ja suuri yleisö saattavat nähdä sinut työnantajasi edustajana. Muista myös, että juridisesti jokainen vastaa itse siitä, mitä sosiaalisessa mediassa julkaisee.

    Työehtosopimuksen määrittelemä lojaliteettivelvoite pätee myös sosiaalisessa mediassa. Se on määritelty työlainsäädännössä ja työehtosopimuksessa.

    Sosiaalinen media voi tehdä mielipiteesi ja sidonnaisuutesi näkyviksi. Tykkääminen, tuki- ja kannatusryhmiin liittyminen sekä muu toiminta sosiaalisessa mediassa on jokaisen omassa harkinnassa, mutta pohdi, miten ne vaikuttavat journalistiseen uskottavuuteesi ja tasapuolisuuteesi.

    OTA HUOMIOON, ETTÄ HYVIN JYRKÄT KANNANOTOT VOIVAT TEHDÄ SINUSTA JÄÄVIN KIRJOITTAMAAN KYSEISESTÄ AIHEESTA.

    STT:n asioita julkisuudessa kommentoivat vastaava päätoimittaja tai hänen osoittamansa henkilö, uutistoimintaan liittyviä asioita myös uutispäätoimittaja. Jos havaitset sosiaalisessa mediassa työnantajaa koskevaa väärää tietoa tai negatiivista kirjoittelua, älä lähde itse oikomaan sitä, vaan ilmoita siitä esimiehelle tai talon johdolle.

    PYRI LUOTETTAVAAN TIEDONVÄLITYKSEEN MYÖS SOSIAALISESSA MEDIASSA.

    Vaikket pysty tarkastamaan tietoja kuten työssäsi, noudata lähdekritiikkiä kun arvioit, mitä tietoa välität kavereillesi ja seuraajillesi. Tuo mahdollisuuksien mukaan esiin tiedon epävarmuus, ja välitä aina eteenpäin myös korjaus, jos tieto osoittautuu vääräksi.

    Esimiesten kannattaa muistaa, että sosiaalisessa mediassa työ- ja yksityisidentiteetti sekoittuvat jossain määrin. Jos esimies pyytää alaista esimerkiksi Facebook-kaveriksi, alaisen voi olla vaikea kieltäytyä vaikka haluaisi.

    OTA ESIMIESASEMASI HUOMIOON TOIMIESSASI SOSIAALISESSA MEDIASSA.

    Käytä harkintaa myös, kun arvostelet toisten työtä tai muita ihmisiä ja organisaatioita sosiaalisessa mediassa. Perusteltu kriittisyys on eri asia kuin ilkkuminen.

    JOS HUOMAAT SELVÄN VIRHEEN MUIDEN MEDIOIDEN UUTISISSA, ANNA SIITÄ KOLLEGOILLE ASIALLISTA PALAUTETTA.

    Edellinen
    Ohjeet sosiaaliseen mediaan
    Yleisohje: Käytä järkeäsi. Sosiaalinen media on välttämätön osa...
    Seuraava
    Uutisista kertominen sosiaalisessa mediassa
    STT:n uutiset on tarkoitettu ensisijaisesti sen media-asiakkaiden julkaistaviksi....