Tyylikirjan valikko

  • Tyylikirja
  • Yleistä
  • Ideasta jutuksi
  • Viivasta loppuversioon
  • Jutun kieli ja sisältö
  • Kuvitus
  • Nimiohje
  • Sanastot
  • Toimittajan etiikka ja juridiikka
  • Moderointi
  • Toistuvan oman grafiikan tuotanto
  • Tekoäly tietotoimistossa: STT ei tingi uutisten aitoudesta

    Suomen Tietotoimisto (STT) on linjannut tekoälyn käyttöä eri palveluissaan. Periaatteena on, että yleisön pitää voida kaikissa tilanteissa luottaa tietotoimiston tuottamaan ja välittämään tekstiin ja kuvaan.

    Siksi tekoäly ei STT:ssä tee tiedonhankintaa, vaan uutiset ja uutiskuvat ovat aina aitoja. Sen sijaan tekoälyä ja automaatiota hyödynnetään muilla tavoin työn tehostamiseksi.

    Aitouden lisäksi toinen tärkeä periaate on läpinäkyvyys. Tavoitteena on, että yleisö tietää, jos tekoälyä on hyödynnetty esimerkiksi STT Info -tiedotepalvelun välittämien tiedotteiden tai Lehtikuvan kuvakaupan tarjonnassa olevien kuvituskuvien tuottamisessa.

    STT seuraa aktiivisesti uusien työkalujen kehitystä ja ottaa sovelluksia käyttöönsä, kun voi olla varma, että niiden tuottamat sisällöt vastaavat tietotoimiston laatuvaatimuksia.

    STT:n ohjeet tekoälyn hyödyntämiseen uutistyössä

    Tekoälyyn perustuva automaattikääntäminen on jo pitkään mahdollistanut sen, että ulkomaiset uutistoimistot pystyvät seuraamaan STT:n uutisvirtaa ruotsiksi ja englanniksi. Konekäännöksiä ei kuitenkaan julkaista sellaisinaan. Kotimaassa STT:n uutisasiakkaat saavat yöaikaan hälytyssoitot suurista uutistapahtumista tekoälyn tuottamana puheena.

    Linjaus koskee STT:n kaikkea tiedonhankintaa ja muita uutisprosesseja sekä tekstiuutisten kirjoittamista ja julkaisua.

    1. Tutustu tekoälyyn, kun siihen on mahdollisuus

    Tekoälyn käyttö eri yhteyksissä yleistyy väistämättä. Se on uutisaihe, josta journalismin pitää pystyä kertomaan yleisölle. Erilaisten tekoälysovellusten kehittyessä sitä pystytään hyödyntämään yhä enemmän myös journalismin apuna.

    Siksi kannattaa kokeilla, kysyä ja kasvattaa ymmärrystä. Voit esimerkiksi kysyä ChatGPT:ltä ideoita ja ehdotuksia juttujen kiinnostaviin näkökulmiin ja otsikointiin tai kokeilla sen kykyä versioida juttuja. Älä anna tekoälyn päättää puolestasi, vaan arvioi aina itse vastausten käyttökelpoisuus. Ota kokeiluun muita uusia tekoälysovelluksia vasta, kun niistä on linjattu erikseen.

    STT seuraa tekoälykehitystä tiiviisti. Arvioimme mahdollisuuksia ottaa sitä käyttöön toimitustyön eri vaiheissa niin, ettei se vaaranna uutistyömme ydinarvoa luotettavuutta.

    2. Hanki ja tarkista tiedot aina itse, äläkä ulkoista sitä tekoälylle

    Tekoäly, esimerkiksi ChatGPT, ei pysty luotettavaan tiedonhankintaan. Vaikka tekoäly käyttäisi luotettavia lähteitä, se voi yhdistellä tietoja väärin ja keksiä omiaan.

    STT:n tiedonhankinnan tulee olla eheää ja mahdollisimman läpinäkyvää, eikä siihen siksi saa käyttää tekoälysovelluksia. Lähteiden täytyy olla toimituksen tiedossa silloinkin, kun niitä ei voida suoraan kertoa jutussa. Halutessasi voit kokeilla, mitä ChatGPT jostakin asiasta tietää, mutta jokaiselle yksittäiselle sen kertomalla asialle on silloin erikseen etsittävä luotettava lähde ennen kuin sitä voi julkaista.

    HUOM: älä koskaan kysy tekoälyltä asioita, joihin sisältyy lähdesuojan alaista tai muuten arkaluontoista tietoa, koska tekoäly hyödyntää keskustelut ja voi käyttää tietoja muissa yhteyksissä.

    3. Kerro jutussa, jos juttusi lähdeaineistossa on käytetty tekoälyä

    Tekoälyllä osittain tai kokonaan tuotetun materiaalin tarjoaminen lähdemateriaaliksi yleistyy. Arvioi, voiko lähteeseen tai menetelmään luottaa, ja kysy tarvittaessa lisätietoja siitä, miten tekoälyä on hyödynnetty.

    Kerro aina jutussa, jos päädyt käyttämään tekoälyllä tuotettua materiaalia ja kerro lukijalle, mitä tekoäly kyseisessä yhteydessä tarkoittaa. Tämä vastaa otoksen ja virhemarginaalin kertomista kyselytutkimuksia koskevissa uutisissa.

    Edellinen
    STT:n omat eettiset ohjeet
    Suomen Tietotoimiston eettiset ohjeet on laadittu ennen kaikkea...
    Seuraava
    Moderointi
    Suuri osa uutismedioista moderoi eli hallinnoi verkkosivuillaan ja...